
گوگل از الگوریتمهای مختلفی برای امتیاز دهی به سایتها استفاده میکند.
یکی از مهمترین الگوریتمهایی که گوگل برای جستجوی معنایی بهتر استفاده
میکند الگوریتم رنک برین است. در این مقاله قصد داریم شما را با الگوریتم
رنک برین با زبان ساده آشنا کنیم.
همانطور که میدانید گوگل از الگوریتمهای مختلفی برای امتیازدهی به سایتهای مختلف استفاده میکند. این الگوریتمها تعیین میکند زمانی که شما یک کلمه کلیدی را جست و جو میکنید، چه سایتهایی در نتایج اولیه جست و جو تا نتایج پایانی قرار بگیرند. الگوریتم رنک برین (Rank Brian) یکی از جدیدترین الگوریتمهای مورد استفاده گوگل است که تا حد زیادی دست کلاهبردان سئو سیاه و خاکستری را از امتیازدهی سئو کوتاه کرده است. اگر اطلاعات شما راجع به این الگوریتم کم است، با ما همراه شوید تا به زبانی ساده و روان با آن آشنا شویم.
الگوریتم رنک برین را میتوان ورژن پیشرفتهتر الگوریتم مرغ مگس خوار دانست. تا سالها پیش، الگوریتمهای گوگل تنها به تعداد کلمات کلیدی توجه کرده و هر چه تعداد این کلمات در محتوای نگارش شده بیشتر بوده به آن سایت امتیاز و اعتبار بیشتری میبخشیدند. این مساله راه را برای کلاهبرداران سئو باز گذاشت، به این شکل که صاحبان سایت محتوای خود را بدون در نظر گرفتن کیفیت پر از کلمات کلیدی کردند تا در نتایج اولیه گوگل نمایش داده شوند. با روشن شدن این قضیه مهندسان گوگل ترغیب به تغیییر الگوریتمها و به روز رسانی آنها شدند.
الگوریتم رنک برین یکی از جدیدترین این الگوریتمها است که عبارت جست و جو شده شما را آنالیز مفهومی کرده تا بهترین و مناسبترین سایت را در اختیار شما قرار دهد. بگذارید یک مثال ساده بزنیم تا با آنالیز مفهومی بیشتر آشنا شوید. تصور کنید یک سایت با کیفیت محتوای بالا داریم که کلمه کلیدی محتوای آن ارایشگاه زنانه است و شما کلمه کلیدی سالن زیبایی زنانه را سرچ میکنید. به نظر شما این سایت برای شما نمایش داده میشود؟ بله الگوریتم رنک برین با فرمولها و مهندسی دقیقی که دارد تمامی اطلاعات را بررسی کرده و بهترین نتایج را برای شما به نمایش خواهد گذاشت.
خوب تا این جای کار با مفهوم این الگوریتم جدید گوگل آشنا شدیم. اما تاریخچه آن به چه زمانی باز میگردد و البته فرایند سنجش سایتها توسط الگوریتم چگونه است؟
سال ساخت و استفاده از این الگوریتم به سال ۲۰۱۵ باز میگردد که توانست کمک بسزایی به شناخت سایتهای بیکیفیت و خوب کند. با استفاده از این الگوریتم بسیاری از سایتهایی که در راس نتایج جست و جوی گوگل بودند به نتایج بسیار پایینتری منتقل شده و سایتهایی پایینتر که کیفیت محتوای بالایی نیز داشتند جایگزین آنها شدند.
از سال ۲۰۱۶ این الگوریتم توانست بیش از ۱۵ درصد رتبهبندی صفحات گوگل را به خود اختصاص دهد و بعد از تولید محتوای مناسب و لینک بیلدینگ، به عنوان سومین عامل تاثیرگذار روی سنجش سئوی سایت معرفی شود.
این الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ عمل میکند. یعنی در سنجش سایتها تقریبا مهندسان گوگل نقشی نداشته و این خود ماشین و الگوریتم است که سایتها را امتیاز بندی میکند. اما هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ و یا روش آزمون خطا چیست؟
این مفاهیم را هم با زبان ساده و ملموس برای شما روشن خواهیم کرد. تصور کنید که تهیه یک غذا را به یک دستگاه جدید میسپارید تا خودش همه مواد اولیه را با یکدیگر ترکیب کرده، زمان و دمای پخت مناسب را به آن داده تا نتیجه نهایی حاصل شود. ماشین بر مبنای هوش مصنوعی خود، یک تابع مناسب بین ورودی و خروجی تعریف کرده و در نوبت بعدی در فاکتورهای تاثیر گذار تغییری ایجاد میکند. برای مثال یک بار یکی از مواد غذایی را کم کرده و بار دیگر آن را زیاد میکند. یک بار دما را بالا میبرد و یا زمان پخت را پایین میآورد.
این روش آزمون و خطا به اندازهای انجام میشود تا دستگاه بتواند بهترین و مناسبترین روش و میزان ترکیب مواد غذایی برای تهیه غذای مورد نظر خود را پیدا کند، بدون آن که انسان در آن دخالتی داشته باشد. برای الگوریتم رنک برین نیز این قضیه مشابه است. این الگوریتم فاکتورهای مختلفی را برای سنجش سئو در نظر گرفته و با استفاده از هوش مصنوعی و روش آزمون خطا سعی میکند بهترین سایت را در نتایج جست و جو به کاربر نمایش دهد.
نکته مهم آن که این الگوریتم پویا است یعنی بعد از آن که گوگل بهترین سایت و محتوا را برای یک کلمه کلیدی پیدا کرد، روی آن ثابت نمانده و باز هم سایتها، فاکتورها و نتایج جست و جو را بررسی میکند. جالب آنکه بعد از روی کار آمدن این الگوریتم، گوگل آزمایشی طراحی کرد تا بتواند عملکرد هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ را با عملکرد انسانی مقایسه کند. از این رو در یک بازه زمانی سئوی سایت را هم توسط تعدادی از مهندسان خود و هم توسط الگوریتم رنک برین انجام داد. در پایان آزمایش مشخص شد که الگوریتم توانسته بیش از ۱۰ درصد نسبت به مهندسان دقیقتر و بهتر عمل کند.
برای آن که شما بتوانید از این الگوریتم نمره قابل قبول و مناسبی را به دست آورید تنها باید به دنبال یک چیز باشید: کسب رضایت کاربر و ارائه محتوای مناسب به او. در واقع به جای پر کردن سایت با کلمات کلیدی ببینید کاربر شما دقیقا به دنبال به دست آوردن چه مطالب و پرسشهایی است و سعی کنید آنها را در محتوای خود بگنجانید.
بنابراین الگوریتم رنک برین به میزان رضایت کاربران شما از محتوا توجه میکنند، اما چگونه؟
زمان ماندگاری در سایت
یکی از مهمترین فاکتورهایی که گوگل در Rank Brain مورد توجه قرار میدهد، زمان ماندگاری کاربران در سایت شما است. اگر همه کاربران یا تعداد زیادی از آنها بعد از ورود به سایت شما آن را در زمان کوتاهی میبندند، نشان دهنده آن است که محتوای نگارش شده شما برای آنها مفید نبوده است. از این رو این الگوریتم محتوای سایت شما را بیکیفیت دانسته و امتیاز بالایی برای آن قائل نخواهد شد.
تعداد سایت های جست و جو شده بعد از باز کردن هر سایت
فاکتور مهم دیگری که این سایت به عنوان نشانه رضایت یا عدم رضایت کاربران مورد توجه قرار میدهد، تعداد سایتهایی است که کاربران بعد از سایت شما باز خواهند کرد. اگر بعد از سایت شما کاربر با همان کلمه کلیدی سایتهای دیگری را هم باز کند، این الگوریتم تصور خواهد کرد که محتوای شما نتوانسته برای کاربر مفید واقع شود.
توجه به جامع بودن محتوا
فاکتور مهم دیگری که الگوریتم رنک برین برای سنجش سئوی سایتها مورد استفاده قرار میدهد، میزان جامع بودن محتوا است. چگونه؟ تصور کنید که کاربر کلمه کلیدی الگوریتم مرغ مگس خوار را جست و جو کرده و به اندازه کافی هم در سایت شما باقی میماند. بسیار خوب این یک نشانه خوب است که سایت شما توانسته به اندازه کافی رضایت کاربر را به دست آورد.
اما اگر کاربر بعد از مطالعه سایت شما، فاکتورهای مورد بررسی در الگوریتم مرغ مگس خوار را سرچ کند، یعنی محتوای شما نتوانسته به تمامی سوالهای کاربر راجع به کلمه کلیدی پاسخ مناسب دهد. این مساله نشان دهنده آن است که محتوای شما به اندازه کافی کامل نبوده است، لذا این الگوریتم امتیاز بالا و مناسبی را برای شما و سایتتان در نظر نخواهد گرفت.
رضایت کاربران قبل از ورود به سایت
همانطور که در بالا نیز اشاره شد، الگوریتم رنک برین به دنبال کسب رضایت کاربر و نمایش بهترین و مناسبترین نتیجه به آنها است. از این رو تنها رضایت کاربران بعد از ورود به سایت را در نظر نمیگیرد، بلکه حتی رفتار کاربران قبل از ورود را نیز مورد بررسی قرار میدهد! میپرسید چگونه؟ خیلی ساده با توجه به فاکتورهایی مانند سرعت باز شدن سایت، سرعت دانلود، زمان لود کامل سایت و … .
اگر کاربران برای باز کردن سایت شما زمان زیادی را صبر کنند و آن قدر معطل شوند که حتی قبل از بارگزاری کامل سایت شما را ترک کنند، Rank Brain آن را یک عامل با تاثیرگذاری منفی خواهد دانست. در حال حاضر سایتها باید حداقل سرعت بارگزاری بین ۲ تا ۵ ثانیه داشته باشند. آمارها نشان میدهد که سایتهایی با زمان بارگزاری بیشتر از دید کاربران کند بوده و قبل از بارگزاری کامل سایت را میبندند.
بک لینک های داخلی و خارجی
استفاده از بک لینکهای داخلی و خارجی یکی از مهمترین و موثرترین راهکارها برای بهبود سئوی سایت است. انجام این کار نه تنها رتبه سایت شما را در الگوریتم رنک برین بالا برده، بلکه روی دیگر الگوریتمهای گوگل نیز تاثیر مثبت میگذارد.
شما میتوانید در یک مقاله، جملهای راجع به موضوعی مرتبط نوشته و آن را به مقاله آن در سایت خودتان لینک کنید. برای مثال اگر شما در محتوای خود راجع به الگوریتم رنک برین نوشتهاید، میتوانید آن را با الگوریتم پنگوئن مقایسه کرده و آن را به مقاله الگوریتم پنگوئن در سایت خود لینک کنید. با کلیک روی آن کاربران وارد صفحه مقاله الگوریتم پنگوئن شده و آن را نیز مطالعه خواهند کرد.
بک لینک خارجی نیز نوعی تبلیغات برای شما محسوب خواهد شد. برای مثال شما میتوانید به عنوان رپوتاژ آگهی، یک مقاله در یک سایت معتبر و البته مرتبط به موضوع چاپ کرده و آن را به سایت خود لینک کنید. با انجام این کار کاربران بعد از خواندن مقاله مورد نظر و کلیک روی لینک وارد سایت شما خواهند شد. هرچه تعداد بک لینکهای شما بالا باشد، رتبه شما در جست و جوی گوگل نیز بالاتر خواهد رفت.
رعایت اصول نگارشی و ساده نویسی
درست است که بعضی از محتواها و کلمات کلیدی، نیازمند محتوا و مقالههایی تخصصی هستند اما توجه داشته باشید که تمامی خوانندهها و کاربران شما، افراد متخصص در آن زمینه نیستند! برای مثال اگر شما در سایت خود میخواهید مقالهای راجع به قوانین مهریه بنویسید، اگر محتوای خود را پر از ماده و تبصره کنید، خوانندگان عادی متوجه موضوع نخواهند شد! ممکن است یک خانم یا آقا با رشته تحصیلی کاملا غیر مرتبط بخواهد راجع به این موضوع اطلاع کسب کند، اگر متن شما سخت و تخصصی نوشته شده باشد، شاید بیش از ۹۰ درصد خوانندگان و کاربران خود را از دست بدهید!
رعایت قوانین نگارشی از دیگر فاکتورهایی است که الگوریتم رنک برین به آن توجه ویژه میکند. نویسنده محتوای شما باید به طور دقیق با اصول و قواعد نگارش و ویرایش متن آشنا بوده و از آنها در جای مناسب خود استفاده کند.
یک محتوای روان، جامع و سئو شده بنویسید
سعی کنید هنگام نگارش محتوا تمامی سوالهای احتمالی کاربران راجع به موضوع را حدس زده و راجع به آن ها متنی کامل و جامع بنویسید. قواعد نگارشی را به طور کامل رعایت کرده و غلط املایی نداشته باشید. از کلمات کلیدی به اندازه کافی و مناسب استفاده کنید. محتوایی روان و قابل فهم بنویسید. از تگهای H1 تا H6 استفاده کنید. سعی کنید محتوای شما حداقل ۱۵۰۰ کلمه باشد.
از کلمات کلیدیی مرتبط استفاده کنید
همانطور که در بالا نیز اشاره شد، این الگوریتم به آنالیز مفهوم میپردازد، بنابراین اگر میخواهید از دید آن جایگاه مناسبی پیدا کنید، حتما استفاده از کلمات کلیدی را جدی بگیرید. اگر برای مثال راجع به یک مغازه در پایتخت محتوا مینویسید، کلمات مشابه مانند فروشگاه، تهران، پایخت، مغازه، بوتیک و … را حتما در متن بگنجانید.
بخش ارائه نظر کاربران داشته باشید
الگوریتم رنک برین، به دنبال پیدا کردن سایتی است که بتواند رضایت کاربران خود را به بهترین شکل ممکن به دست آورد. یکی از راهکارهای شما میتواند راه اندازی بخش ارائه نظرات کاربران باشد. اگر کامنتهای سایت شما بالا باشد و کاربران رضایت خود را از محتوای آن عنوان کرده باشند، گوگل سایت شما را معتبر و ارزشمند خواهد شناخت.
از بک لینک های داخلی و خارجی استفاده کنید
همانطور که در بالا نیز اشاره شد، استفاده از بک لینک یک راه سریع و عالی برای بهبود سئوی سایت شما است. نکته مهم آن که برای بک لینکهای خارجی حتما سایتهای معتبر را انتخاب کرده و زیاده روی نکنید. اگر شما از سایتهای زیادی بدون توجه به اعتبار آنها، تعداد زیادی بک لینک بگیرید، گوگل فکر میکند شما قصد گول زدن او را دارید. بنابراین نه تنها رتبه سایت شما بالا نرفته، بلکه پایینتر هم خواهد آمد.
نرخ کلیک را بالا ببرید
هرچه تعداد کلیکها روی مقاله و سایت شما بیشتر باشد، گوگل سئوی سایت شما را معتبرتر خواهد دانست. برای افزایش نرخ کلیک میتوانید از راهکارهای مختلفی استفاده کنید که مهمترین آنها استفاده از تیترهای جذاب است. سعی کنید یک عنوان جذاب برای محتوای خود انتخاب کرده تا کابران را جذب آن کنید. میتوانید از کلماتی مانند بهترین و جدیدترین و یا اعداد نیز استفاده کنید.
الگوریتم رنک برین یکی از جدیدترین الگوریتمهای مورد استفاده گوگل است که بیش از هر چیزی به دنبال کسب رضایت کاربر و پیدا کردن بهترین نتیجه جست و جو است. این الگوریتم فاکتورهایی مانند نرخ کلیک، زمان ماندگاری در سایت، سرعت بارگزاری مطالب و غیره را بررسی کرده و به شکل خودکار و با استفاده از هوش مصنوعی به سایتها رتبه و جایگاه میدهد.